323_content
Informatie over verfsystemen

Ondergrond: polyester
Polyester of GRP bestaat uit een combinatie van polyester hars en glasvezels. Polyester biedt vele voordelen; een goed  onderhouden polyester schip gaat lang mee. In de meeste gevallen bestaat het polyester uit twee verschillende delen: de gelcoat en het laminaat. De gelcoat is de buitenste, gekleurde laag van de polyester romp. De laag heeft een dikte van ongeveer 1 milimeter. Achter de gelcoat  bevindt zich het laminaat. Het laminaat bestaat uit meerdere lagen polyesterhars welke zijn versterkt met een glasvezel of glasweefsel.

Door inwerking van zonlicht en blootstelling aan (zout)water vraagt een gelcoat na enkele jaren om bescherming en onderhoud. Zichtbare effecten van deze invloeden zijn  bijvoorbeeld glansverlies, haarscheurtjes, porositeit of osmose.

Door de ultraviolette straling neemt de  de glans van de gelcoat af. Een poetsmiddel kan dit proces vertragen, uiteindelijk is een laag verf nodig om de glans en de bescherming te herstellen. Door intensief gebruik van de boot kunnen kleine beschadigingen ontstaan. Deze kunnen dan in een later stadium tot haarscheurtjes en craquele leiden.

Osmose ontstaat wanneer water in het polyester laminaat dringt. Oorzaken hiervan zijn bijvoorbeeld de kwaliteit van de toegepaste gelcoat, glasweefsel of polyesterhars. Ook de temperatuur en het soort water speelt een belangrijke rol in de vorming van osmose. Het gevolg hiervan is een chemische reactie russen het water en de oplosbare stoffen in het laminaat. Hierdoor ontstaat een zoutoplossing die weer meer water zal aantrekken waardoor het proces zich versnelt. Uiteindelijk leidt dit tot een volumevergroting welke zichtbaar wordt als blaasje in de gelcoat. Osmose is te herkennen aan blaasjes welke met een bruine of grijsgroene substantie zijn gevuld. Deze substantie ruikt naar azijn.

De IJssel Coatings heeft verschillende materialen voor osmose preventie en de reparatie van door osmose aangetast polyester.

Indien u een polyester ondergrond wilt schilderen dient u de gelcoat te ontvetten. Hiermee verwijdert u resten  van vuil, was, siliconen en losmiddelen. Daarna kunt u schuren met daarvoor geschikt schuurpapier met korrelgrootte P180. Vervolgens neemt u het oppervlak nogmaals royaal af met ontvetter.

De IJssel Coatings heeft diverse producten ontwikkeld welke eenvoudig en doeltreffend bovenstaande defecten kunnen herstellen.

 Polyester  Onder de waterlijn, osmose preventie  Boven de waterlijn
 Voorbehandeling  Ontvetten, schuren, ontvetten  ontvetten, schuren, ontvetten
 Primer en tussenlagen  IJmopox HB Coating 4 lagen  niet nodig
 Aflak  nvt  Double Coat 3 lagen

Ondergrond: Staal
Staal wordt als constructiemateriaal in de jachtbouw toegepast om de sterkte, de eenvoudige verwerkbaarheid en de waterdichtheid. De grote sterkte van staal in verhouding tot de plaatdikte in combinatie met het kunnen snijden, buigen en lassen maakt staal zeer geschikt als materiaal voor een romp of opbouw.

Staal is dan wel een bijzonder veelzijdig constructiemateriaal, maar staal oxideert. De meest voorkomende vorm hiervan is roest. Onder invloed van (zout)water en zuurstof reageert staal tot ijzeroxide. Dit is te voorkomen door staal goed te beschermen en daardoor af te sluiten voor water en zuurstof. Een coatingsysteem van de IJssel Coatings is hiervoor een doeltreffende oplossing.

Staal is niet alleen sterk maar ook flexibel. Een aanvaring kan leiden tot een deuk in het staal. Een deuk in het staal kan echter een scheur in het coatingsysteem tot gevolg hebben. Door de scheur of barst heeft het water vrij spel en kan corrosie alsnog optreden.  Het is daarom van belang bij aanvaringen de verflaag te controleren op beschadigingen  en zo nodig te repareren.

Voor een duurzame bescherming is het nodig het staal zorgvuldig voor te behandelen. Dit kan door middel van stralen, bijvoorbeeld tot norm Sa 2,5. Stralen is de meest veilige en snelle methode. Een andere manier is het staal blank te schuren tot St 3 dmv schuurschijven met een korrelgrootte P24 tot P36. Bij nieuwe schepen is er meestal sprake van  een zogenaamde shopprimer of lasprimer.Vooral onder de waterlijn dient men dergekelijke shopprimer te verwijderen om in een later stadium blaasjes te voorkomen.

De IJssel Coatings heeft diverse producten ontwikkeld welke eenvoudig en doeltreffend bovenstaande defecten kunnen herstellen.

 Staal  Onder de waterlijn  Boven de waterlijn
 Voorbehandeling  Stralen Sa 2,5 of St 3  Stralen Sa 2,5 of St 3
 Primer  IJmopox ZF Primer 2 lagen  IJmopox ZF Primer 1 laag
 Plamuur  Epoxy plamuur, Epoxy LG plamuur  Epoxy plamuur, Epoxy LG plamuur
 Tussenlaag  IJmopox HB Coating 3 lagen  IJmopox HB Coating 2 lagen
 Aflak  nvt  Double Coat 3 lagen

Ondergrond: Aluminium
Staal wordt in de jachtbouw regelmatig vervangen door aluminium. Aluminium is lichter dan staal en beter bestand tegen aanvaringen.

Aluminium is dan wel lichter, maar zal net als staal ook oxideren. Bij dit oxidatieproces ontstaat een wit laagje op het aluminium. Dit is een corrosie product en kan het aluminium tegen verdere corrosie beschermen, maar deze bescherming is niet duurzaam.
Omdat het oxidelaagje kan beschadigen vermindert de beschermende werking. Zoet en zout water kunnen het oxidelaagje ook aantasten.  Daarom is het noodzakelijk aluminium van een verfsysteem te voorzien.

Aluminium is daarnaast gevoelig voor spanningen, denk hierbij aan metaalmoeheid. Door metaalmoeheid kunnen scheuren in lasnaden ontstaan. Speciaal bij lichte boten waar hoge eisen aan worden gesteld is dit van toepassing. Aluminium combineert slecht met andere metalen zoals koper en staal. Dergelijke combinaties leiden tot galvanische corrosie. Om deze reden is het af te raden om aluminium schepen  met koper- of koperzout- houdende aangroeiwerende verf te behandelen. Om een duurzame bescherming te bereiken is het nodig het aluminium goed voor te behandelen. Dit kan door middel van stralen met aluminiumoxide als grit. een andere manier is het aluminium blank te schuren met schuurpapier dat is geschikt voor aluminium.

De IJssel Coatings heeft diverse producten ontwikkeld welke eenvoudig en doeltreffend bovenstaande defecten kunnen herstellen.

 Aluminium  Onder de waterlijn  Boven de waterlijn
 Voorbehandeling  Stralen met aluminiumoxide  Stralen met aluminiumoxide of schuren
 Primer  IJmopox ZF Primer 2 lagen  IJmopox ZF Primer 1 laag
 Plamuur  Epoxy plamuur, Epoxy LG plamuur  Epoxy Plamuur, Epoxy LG plamuur
 Tussenlaag  IJmopox HB Coating 3 lagen  IJmopox HB Coating 2 lagen
 Aflak  nvt  Double Coat 3 lagen

Ondergrond: Woodcore Epoxy
Bij de bouw van schepen vogens de zogenaamde Woodcore Epoxy methode gebruikt men houten latten welke men met enkele lagen glasvezel versterkte epoxy hars voorziet.

De latten worden op een spantenraam bevestigd en hierna verlijmd en bekleed met glasweefsel en epoxyhars.  Over het algemeen worden latten van cederhout gekozen. Door de latten met epoxyhars te verlijmen en de romp ook aan de binnenzijde van enkele lagen glasweefselversterkt epoxy hars te voorzien, ontstaat een systeem dat alzijdig is behandeld met epoxyhars. Hierdoor ontstaat een waterdampdichte bescherming en wordt een lichte maar sterke constructie bereikt. Vervolgens is het noodzakelijk de epoxy lagen te beschermen.

De IJssel Coatings heeft diverse producten ontwikkeld welke eenvoudig en doeltreffend bovenstaande defecten kunnen herstellen.

 Woodcore  Onder de waterlijn  Boven de waterlijn
 Voorbehandeling  Schuren met P120  Schuren met P120
 Primer  Epoxy impregneerhars 1 laag  Epoxy impregneerhars 1 laag
 Plamuur  Epoxy plamuur, Epoxy LG plamuur  Epoxy plamuur, Epoxy LG plamuur
 Tussenlaag  IJmopox HB Coating 3 lagen  IJmopox HB Coating 2 lagen
 Aflak  nvt  Double Coat 3 lagen

Ondergrond: Hout
Hout combineert sterkte met flexibiliteit. Hout is een natuurproduct en laat zich gemakkelijk tot fraaie vormen en constructies verwerken. Als natuurlijk materiaal  heeft hout ook enkele beperkingen, bijvoorbeeld het vochtgehalte en de krimp. Hout bestaat uit vezels en deze kunnen vocht opnemen. Hierdoor zal het zwellen of krimpen. Het vocht in het hout kan aanleiding geven tot schimmelvorming en houtrot. De onderstaande houtsoorten worden veelvuldig in de jachtbouw toegepast:

Mahonie Hardhout: wordt toegepast als beplanking, interieur en als fineerlaag. Vraagt weinig bescherming in zeewater. In zoetwater kan rot optreden en is bescherming noodzakelijk.
Teak Hardhout: Oliehoudend, goed water bestand. Zeer slijtvast en duurzaam. Toegepast als dek, buitenuitrusting en interieur. Teak is een lastige ondergrond voor verfsystemen.
Iroko Hardhout: oliehoudend, goed water bestand., slijtvast en duurzaam.
Eiken Hardhout: lange levensduur. Donkere plekken kunnen ontstaan bij contact met staal. Wordt toegepast voor interieurpanelen, lijsten, etc.
Zachthout: deze houtsoorten komen van bomen welke sneller groeien in vergelijking tot hardhout. De vezels zijn langer en liggen verder van elkaar. De sterkte ligt dus vooral in de lengterichting en daardoor worden zachte houtsoorten meestal toegepast als masten en rondhouten.

Voor een duurzame bescherming is het nodig hout goed voor te behandelen. Een kritische factor voor het succes is het vochtgehalte. Vocht in het hout zoekt een evenwicht met de omgeving waar het hout is opgeslagen. Is de omgeving erg vochtig dan zal het hout een hoog vochtgehalte tonen. Voor goed schilderwerk mag het vochtgehalte niet hoger zijn dan 12%. Dit kan met speciale vochtmeters gemeten worden. Voorbehandelen kan door middel van schuren.

De IJssel Coatings heeft diverse producten ontwikkeld welke eenvoudig en doeltreffend bovenstaande defecten kunnen herstellen.

 Hout  Onder de waterlijn  Boven de waterlijn

 Voorbehandeling

 Schuren, zuigende houtsoorten behandelen met Epoxy Injectiehars 1 laag  Schuren, zuigende houtsoorten behandelen met Epoxy Injectiehars 1 laag
 Primer  Epoxy Impregneerhars 1 laag  Epoxy Impregneerhars 1 laag
 Plamuur  Epoxy plamuur, Epoxy LG plamuur  Epoxy plamuur, Epoxy LG plamuur
 Tussenlaag  IJmopox HB Coating 3 lagen  nvt
 Aflak  nvt  Double Coat, Double Coat Dubbel UV 3 lagen